fbpx
Bo nie jest światło,
by pod korcem stało

Kolekcja Marxa. Wybór

Jacek Michalak

Prezentacja europejskiego i amerykańskiego malarstwa z Kolekcji dr. Marxa w Łodzi to rezultat wizyty kolekcjonera w Atlasie Sztuki w czerwcu ubiegłego roku, podczas otwarcia indywidualnej wystawy Romana Lipskiego (kilka z prezentowanych prac artysty pochodziło ze zbiorów dr. Marxa). Dr Erich Marx to niezwykle sympatyczny człowiek, otwarty na nowe doświadczenia, przyjaciel naszego kraju. Kolekcjoner, pomimo wieku (podczas ubiegłorocznej wizyty był 89-latkiem), uczestniczył aktywnie w wernisażu, pozostając wspólnie z nami do późnonocnych godzin w doskonałej formie.

Kolekcja dr. Ericha Marxa to najważniejsza i najpotężniejsza prywatna kolekcja sztuki w Berlinie. To także jedna z najważniejszych kolekcji sztuki współczesnej w Niemczech i na świecie. Fragment kolekcji (między innymi prace Andy’ego Warhola, Josepha Beuysa, Roberta Rauschenberga i Cy Twombly’ego) pierwszy raz został pokazany w roku 1982 w Neue Nationalgalerie w Berlinie, wzbudzając entuzjastyczne przyjęcie. W następstwie tej prezentacji władze landu Berlin, chcąc zatrzymać Kolekcję dr. Ericha Marxa w Berlinie, zdecydowały o przebudowie nieużytkowanego budynku dawnego dworca kolejowego – Hamburger Bahnhof – na potrzeby prezentacji sztuki współczesnej i umieszczeniu tam największych cykli zbioru podstawowego Kolekcji dr. Marxa, jako stałej ekspozycji.

W Polsce Kolekcja dr. Ericha Marxa nie była dotychczas prezentowana. Dr Erich Marx, wspólnie z kuratorem wystawy i jednocześnie szefem Hamburger Bahnhof Museum, prof. dr. Eugenem Blume, zdecydował się zaprezentować w Polsce prace, które pozwalają prześledzić rozwój malarstwa w ostatnim trzydziestoleciu. W bardzo skoncentrowanej formie (22 prace) zostaną na wystawie zaprezentowane ważne style malarskie – europejskie i północnoamerykańskie, średniej i młodszej generacji twórców poprzez pokazanie następujących dzieł:
1. Ross Bleckner, Middle Sex of Angels, 1988,
2. Ross Bleckner, Architecture of the Sky V, 1989,
3. Rafał Bujnowski, Springerin, 2003,
4. Sandro Chia, Genova, 1980,
5. Sandro Chia, Le héros de l’absinthe, 1983
6. Enzo Cucchi, Pesce in Schiena del Mare Adriatico, 1980,
7. Walter Dahn, Ohne Titel (Hand mit Kerze), 1982
8. Martin Disler, Rubbing an Eye Against, 1984
9. Tim Eitel, Boot, 2004,
10. Rainer Fetting, Van Gogh – Landschaft, 1978,
11. Eberhard Havekost, Security Service, 2005,
12. Eberhard Havekost, Lady Sovereign, 2006,
13. Anselm Kiefer, Des Malers Atelier, 1979,
14. Roman Lipski, Ohne Titel, 2007,
15. Roman Lipski, Ohne Titel, 2008,
16. Fiona Rae, Ohne Titel (Schwarz I), 1990,
17. Fiona Rae, Ohne Titel (Grau mit Rechtecken), 1991,
18. Zbigniew Rogalski, Untitled (Kant), 2003,
19. Zbigniew Rogalski, Untitled (Nietzsche), 2003,
20. Salomé, Sumo-Kämpfer, 1980,
21. Wilhelm Sasnal, Untitled (Hidden Couple), 2003,
22. Julian Schnabel, CVF, 1985.

Wystawie towarzyszy katalog. Do współpracy nad nim zaprosiliśmy Anetę Panek z Instytutu Polskiego w Berlinie, która przeprowadziła wywiad z dr. Erichem Marxem. Efektem ich spotkania jest ciekawa rozmowa, którą czyta się doskonale, rozmowa wciąga czytelnika. Marta Skłodowska napisała interesujący esej na temat kolekcji i kolekcjonowania. W katalogu znajdują się także interesujące teksty na temat Kolekcji dr. Ericha Marxa autorstwa samego Kolekcjonera, prof. dr. Eugena Blume i dr Kathariny Schlüter z Hamburger Bahnhof Museum oraz Magdaleny Lewoc z Muzeum Narodowego w Szczecinie. Teksty autorstwa prof. dr. Blume, dr Schlüter oraz Magdaleny Lewoc opublikowane zostały, obok innych tekstów (niepublikowanych w niniejszym katalogu), w starannie przygotowanej przez Muzeum Narodowe w Szczecinie publikacji towarzyszącej szczecińskiej prezentacji wystawy. Ambasador Republiki Federalnej Niemiec w Polsce, Rüdiger Freiherr von Fritsch objął patronatem honorowym wystawę prezentującą fragmenty Kolekcji dr. Ericha Marxa w Atlasie Sztuki. Pan Ambasador napisał przedmowę do naszej wystawy, którą publikujemy w katalogu.

W przypadku tej wystawy wyjątkowo obok logo Atlasa Sztuki i Atlasa pojawiają się inne logotypy. Ponieważ ta wystawa jest wyjątkowa, czytelnicy znajdą logo: Hamburger Bahnhof Museum, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Ambasady Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Na tym nie koniec, publikujemy także dwa sympatyczne logotypy: Polskiej Prezydencji w UE oraz 20 lat dobrego sąsiedztwa pomiędzy Polską a RFN. Obecność tych dwóch ostatnich logotypów cieszy – to widoczny znak zmian, jakie dokonały się po naszej transformacji ustrojowej 1989 roku.

Katalog przygotowaliśmy w dwóch wersjach językowych: polskiej i niemieckiej. Gorąco polecam Państwu jego lekturę.

Jakie skarby zgromadził dr Erich Marx i jak je prezentujemy w naszej przestrzeni wystawienniczej, można sprawdzić, odwiedzając Atlas Sztuki. Serdecznie wszystkich zapraszam.

Rüdiger Freiherr von Fritsch

Z przyjemnością objąłem patronat nad wystawą Kolekcja Marxa. Wybór. Erich Marx to jedna z najwybitniejszych osobowości w pejzażu kulturalnym Berlina. Jego prestiżowa kolekcja należy do najcenniejszych zbiorów sztuki współczesnej, która

Erich Marx

Z radością przyjąłem propozycję wystawienia dzieł z mojej kolekcji w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Moje prywatne spotkania, które miałem i mam w Polsce, przekonały mnie o niezwykle żywotnej kulturze tego

Eugen Blume

Kolekcja Ericha Marxa stanowi nie tylko najpotężniejszą prywatną kolekcję sztuki w Berlinie, ale także należy do najlepszych tego typu kolekcji na świecie. Początkowo zbierana w tajemnicy – fakt bez precedensu