W kwietniu 2006 r. Janek Simon zorganizował w stolicy Madagaskaru Antananarywie wystawę współczesnej sztuki polskiej. Wystawę wyjątkową z wielu powodów. Wyjątkową, bo pierwszą w tym kraju prezentację kultury polskiej. Wyjątkową, bo nie pokazał na niej żadnej pracy polskiego artysty – zaprezentował prace Vlada Nancy z Rumunii, Ivana Moudova i Krassimira Terzieva z Bułgarii, Erika Bindera ze Słowacji oraz czeskiej grupy Guma Guar.
Pomimo że w Antananarywie nie pokazano prac polskich artystów, Janek Simon poprzez swój przemyślany wybór stworzył wystawę, która odnosiła się do sytuacji Polski i jej problemów: wzrostu nacjonalizmu po transformacji w 1989 roku, ingerencji Kościoła w sferę polityki, degradacji przestrzeni publicznej, masowej i bezmyślnej konsumpcji, czy też kwestii wojny w Iraku. Ironizując na temat aktualnej polskiej polityki kulturalnej, artysta pokazał, że sztuka tworzona poza Polską może odnosić się do polskiej rzeczywistości. W swoim projekcie Janek Simon zwraca także naszą uwagę na współczesne pojęcie narodu i ewolucję jego znaczenia społecznego. W IV RP zagadnienie to nabiera szczególnego, nowego wymiaru, choć sam artysta, w niezwykle interesującej rozmowie z Krzysztofem Cichoniem, zaznacza, że „pomysł z Madagaskarem powstał przed wyborami”. Rok Polski na Madagaskarze Janka Simona zainteresował dwóch młodych, wybitnych historyków sztuki – Łukasza Guzka i Łukasza Rondudę, którzy w ciekawy sposób poddali projekt dokładnym analizom, jednoznacznie wskazującym, że ilość i różnorodność poruszonych przez artystę zagadnień i problemów wydaje się być nieograniczona. Szczerze zachęcam do lektury obu ciekawych tekstów oraz zapisu rozmowy z Jankiem Simonem.
Prezentując w Atlasie Sztuki Rok Polski na Madagaskarze Janka Simona, pokażemy prace artystów z Rumunii, Bułgarii, Słowacji oraz Czech, które złożyły się na wystawę w Antananarywie, dokumentację samej wystawy i podróży artysty na Madagaskar oraz materiały archiwalne związane z polskimi planami kolonizacji wyspy. Serdecznie zapraszam do odwiedzenia Atlasa Sztuki i zobaczenia Roku Polskiego na Madagaskarze. W moim przekonaniu to bardzo ważna wypowiedź o współczesnym polskim świecie sztuki.