fbpx

Bo nie jest światło,
by pod korcem stało

Zbigniew Libera: Pozytywy i Mistrzowie

Jacek Michalak

Cykl Pozytywy był już częściowo pokazywany. Składa się z przeróbek znanych powszechnie fotografii, funkcjonujących w naszej wyobraźni jako symbole. Używając tej samej retoryki pozy, Libera zmienił konwencję zdjęcia, tak by jego wymowa stała się pozytywna. Na zasadzie kontrastu – pozytyw-negatyw – artysta proponuje swoją własną, przewrotną, „pozytywną” wersję tych zdjęć. Bezwarunkowy optymizm dokonanej przez artystę podmiany dociera do widza dopiero po chwili. Ujawnia on mechaniczność spojrzenia rozpoznającego to, co w rzeczywistości wcale nie zostało przedstawione.

Cykl Mistrzowie przygotowany został specjalnie na wystawę w Atlasie Sztuki. Składa się z nigdy nieprzeprowadzonych i nieopublikowanych wywiadów z Zofią Kulik, Janem Świdzińskim, Andrzejem Partumem, Anastazym Wiśniewskim i Leszkiem Piotrowskim. Libera po prostu je napisał i zmontował, posługując się szatą graficzną wybranych gazet. Mistrzowie, zdaniem Libery, to panteon wybitnych, lecz niedocenianych czy wręcz zapomnianych artystów, którzy odegrali największą rolę w polskiej sztuce.

W spotkaniu na temat twórczości Zbigniewa Libery oprócz artysty udział wzięli: Marzena Bomanowska – „Gazeta Wyborcza” („Gazeta Łódzka”), Sylwia Borowska – „Gala”, Monika Małkowska – „Rzeczpospolita”, Magda Olczyk – Telewizja Polska Oddział w Łodzi, dr Krzysztof Cichoń – Katedra Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego oraz UMCS w Lublinie, Krzysztof Jurecki – Muzeum Sztuki w Łodzi, Kazimierz Piotrowski – Wyższa Warszawska Szkoła Humanistyczna, Jacek Michalak – Atlas Sztuki. Pod koniec spotkania do grupy dyskutującej na temat twórczości Zbigniewa Libery dołączył Marek Janiak z formacji Łódź Kaliska.

Dyskusja

Monika Małkowska, Marzena Bomanowska, Sylwia Borkowska, Magda Olczyk, Krzysztof Jurecki, Kazimierz Piotrowski, Zbigniew Libera, Krzysztof Cichoń, Jacek Michalak