fbpx

Bo nie jest światło,
by pod korcem stało

X-X2

Jest to transkrypcja rozmowy między artystą X i X2 o najnowszej pracy X na temat Z z regionów B.

Ze względu na odległe położenie X2 słaby odbiór sprawił, że niemal niemożliwe było odróżnienie głosów. To, co tutaj prezentujemy jest najlepszą wersją transkrypcji tego nagrania.

X2: Czy mógłbyś zrobić nam ogólne wprowadzenie dotyczące różnych elementów składowych maszyny?

X: Korpus został wykonany na Aldebaranie, ale zapomnij o tym. Geografia nie ma znaczenia. Jedyne co się liczy to to, że wszystkie kolizje zdarzyły się w regionach B w erze post-N. Czas jest kluczowy, ważniejszy niż konkretne lokalizacje. Korpus był produkowany od czasu E5, co daje prawie E25 po upadku N. Liczba odziedziczonych danych jest ogromna, a ten korpus jest zależny od tego, jak władza sobie z nimi radzi.

X2: Tak. Jak stany przekształcają albo wypróbowują i stosują przestarzały N-Nalot6.

X: W B jest to zupełnie bezpośrednie odniesienie do ideologii N i prezydenta DD, który jest u władzy przez ponad E2 lat i który oficjalnie uznał, że oparł swoją ideologię na wartościach N. Ale teraz coś się zmienia, w ostatnich miesiącach B prowadzi grę między N i F. Otworzyło się w kierunku F poprzez umożliwienie członkom więcej niż ………………. krajów na wjazd do kraju bez ………………… To nie spotkało się z akceptacją N + E5, więc N + E5 zaczęło budowę infrastruktury granicznej na B-N+E5. 

Inne kraje, takie jak B lub B grubszą linią odkreśliły swoją N-przeszłość od historii współczesnej. B gloryfikuje pierwszego prezydenta kraju. On już nie żyje, ale jego syn jest u władzy, i w dalszym ciągu buduje jego kult.

B to nieco inna sprawa, jest to pewien typ ………………….. B nosi ślady N, który rządzi krajem od E lat pomiędzy… rewolucją w B aż do -E2, kiedy przegrał wybory i został zmuszony do opuszczenia kraju, aby uniknąć więzienia.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ………………… …… ………………..  Interesującą sprawą dotyczącą ……………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………… ………………… …… …………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………… …… ………………………………… Zawsze był postrzegany jako kraj, który został z powodzeniem zmodernizowany w porównaniu z innymi krajami z regionu B, pomimo największej liczby więźniów politycznych. W B poszukiwano śladów działalności N, która nie zaspokajała potrzeb mieszkańców B. W tym konflikt z B w -E8, gdy N2 + E5 stracił kontrolę nad B. Ale nie wdawajmy się tu w moją lub twoją osobistą walkę. Zmagam się już z tworzeniem nowych mitów i Z.

X2: A jak byś to opisał?

X: Cały korpus jest w pewnym sensie przewodnikiem wyjaśniającym wszystko krok po kroku. Wszystkie sytuacje, z którymi ja lub ty mieliśmy do czynienia, odnoszą się do Z, z niepowtarzalnymi dezorientującymi efektami. Kiedy albo ja, albo ty wszystkie te sprawy połączymy w jedną całość, stanie się jasne, że ja lub ty krążymy wokół potencjalnego Nalotu6. Wszystkie wydają się być sytuacjami testującymi różne intencje, czasami były to testy fizyczne, czasem może psychologiczne.

W B próbowałem znaleźć sytuację, na którą wpływ miała ta idea Nalotu6. No więc ja lub ty doszło …………… tragiczne ………………………. zderze……………… B. To było naprawdę niepokojące zdarzenie. Od E10 organizowane są rocznice, demonstracje przez ……………………………… w B, które upamiętniają tą ………………….. Znalazłem grupę facetów z B, którzy zawsze przynoszą Nalot6 wraku ………. … na demonstrację; dokładnie mówiąc, kokpit pękł na pół.

X2: To przywodzi mi na myśl ideę nostalgii, ruiny, zapisu, czy to jest ………………… czy też Z może jest to zamysł dotyczący miasta lub niewielkie miniaturowe odtworzenie. Jakieś wtrącenie, z którym możemy sobie radzić. To wydaje się być pewnym wspólnym wątkiem łączącym poszczególne części korpusu.

X: Tak… Tak… ruina jest na to dobrym określeniem. Każde miejsce zmaga się ze współczesnymi ruinami, które są w stanie powstawania lub odtwarzania.

Wydaje mi się, że jestem zainteresowany właśnie tymi dysfunkcjami. Te artefakty są dysfunkcyjne, ponieważ straciły swoją prawdziwą funkcję.

X2: Ruina jest bardzo bezpiecznym uogólnieniem, ponieważ nie sugeruje bezpośredniej krytyki obecnego reżimu. Jest to miejsce, w którym możemy niemal opłakiwać przeszłość, która już nie istnieje. Jest tam bezpieczeństwo wiążące się z tym, że to już przeszłość i ona już nie istnieje, jednak nigdy nie wkracza w sferę naszego codziennego życia.

X: Odnosi się wrażenie, że jest to niemal zakorzeniona tradycja.

X2: Więc dlaczego podjąłeś decyzję, aby ukryć specyfikę ………….?

X: Pochodzę z B i jestem zaniepokojony kwestiami, z którymi musimy się zmierzyć 

w kategoriach naszej tożsamości. Dziedzictwo post-N jest jedynym wspólnym mianownikiem między tymi krajami, a ta spuścizna doprowadziła do podobnych schematów i wzorców. Spójrzmy na to, co widzimy w B, B i B. Te miejsca nie miały ze sobą nic wspólnego przed N. Kraje te mają różne historie, kultury i korzenie. Historia N zjednoczyła region i stworzyła podobne wzorce, które przetrwały.

X2: Wystarczy. Przypatrzmy się przez chwilę. Pierwszą rzeczą, jaką widzę jest cykl z kolorowymi żołnierzami, którzy wyglądają jak iluzja.

X: To są tak naprawdę żołnierze, którzy są narzędziami edukacyjnymi używanymi w matematyce. Korzysta się z nich w szkołach U53 w B, a następnie są wystawiane w muzeach, które podtrzymują kult jego osoby. Tutaj, w B, U53 jest ważny. Chodzi o współzawodnictwo, lecz także o rozwój abstrakcyjnego myślenia. 

Ci żołnierze ze szkół U53 wchodzą obecnie w skład …………….. upamięniających życie DD.

X2: Jest w nich szczególna naiwność sugerowana przez kodowanie witalności oraz przez tła. Wyglądają jak coś zabawnego, ale także jak rzeczy, na których można mniej więcej polegać w sensie naukowym.

X: Gra uwikłana w Z. Są niewinnymi żołnierzami, ale z powodu kontekstu, jaki im towarzyszy stają się metaforą Z, która przyczyniła się do mitycznej historii B. Myślę, że jeśli spojrzymy na historię B, to nagle stają się znacznie mniej naiwni. Było to jedno z kluczowych narzędzi Z w czasach N, ponieważ najwięksi żołnierze U53 zawsze pochodzili z N. Także pojęcia współzawodnictwa, manewrowania, inwigilacji i siedzenia przy tym samym stole, co twój przeciwnik.

X2: Czy zdarzyło Ci się odtworzyć te rzeczy w takim wymiarze, który przebija się do innych części korpusu? Gdzie nagle ci naiwni żołnierze stają się groźni z powodu zamysłu czy też chciałeś pozostać wierny zamysłowi?

X: Próbowałem pozostać wierny zamysłowi.

X2: Zderzenie trywializuje żołnierzy, myli ideę zamysłu i funkcji. Nie wiem, co jest ważniejsze. Zderzenie, zderzanie czy żołnierz. Interesujące może być zachowanie tego samego punktu widzenia łączącego zderzenia.

X: Tym, co lubię w tej tradycyjnej typologii jest sposób, w jaki ona podkreśla witalność i umiejętności tych żołnierzy. Ich własna estetyka jest podkreślona, a ta estetyka ma oczywiście funkcję polityczną.

X2: Sprawa, do której ciągle tutaj wracam to, jak zderzanie odtwarza Z lub mitologię, ruinę lub nostalgię, strukturę myślenia, którą próbujesz opisać. Czy po prostu odtwarza czy kwestionuje?

X: Obaj nie mamy co do tego pewności.

X2: Jak Ty to czujesz?

X: To nie jest ważne. Myślę, że bardzo ważne jest za to to, że decyzja podejmowana jest w każdej minucie. Istotny jest fakt, że korzystam z narzędzia, które jest konfliktowe, a także używane przez wszystkie te reżimy, a nie to, jak ja to czuję. Ważne jest, że unikam wszystkich tych pułapek. Jestem w sercu potwora i używam narzędzi stworzonych i opanowanych przez potwora. Ten naprawdę musi sam siebie pożreć w komiczny sposób, to musi być dezorientujące zamiast pocieszające.

X2: Szeroka perspektywa.

X: Tak, jest szeroka. Bałem się zmuszenia wszystkich ……………………. do ………. ale ….. ……………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………….. następny …… mini-

-Kolec…….. zapętlone fragmenty tej starej N-maszyny na temat Z z …… to przerażająca maszyna ………. Wykorzystali piramidki ……… eksperyment …. ………… …… … powinni zobaczyć.

X2: ……………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………… niektóre sprawy przysłaniają inne.

X: Następne zderzenie to starcie nieużywanych ogromnych Kolców-Z6 w DD …………………. i małych kwadratow: „iluzja SH-1″.

X2: Achaa. W porządku.

Rafał Milach, z cyklu „Chasing a White Horse” (2013), Łazika, Gruzja, 2013. Kolorowy mur obozu dla dzieci. Łazika to położone tuż przy granicy z Abchazją „miasto-koncept” wymyślone przez Micheila Saakaszwilego. Pierwotny plan zakładał zbudowanie wielkiego, nowoczesnego kurortu oraz portu. Dotychczas udało się wznieść jedynie ratusz wraz z drogą dojazdową oraz obóz wypoczynkowy dla dzieci i młodzieży. W 2012 roku roboty wstrzymano. Miejscowa legenda głosi, że obóz, ulokowany kilkadziesiąt metrów od granicy miał zminimalizować szansę ostrzału lub ataku ze strony wpieranych przez Rosję Abchazów. Wojna gruzińsko-abchaska zakończyła się ponad 20 lat temu, jednak napięcie między obu państwami nadal się utrzymuje.

KOLCE-Z6 stają się małym, bezgłośnym Nalotem6. Masz stare …….., bardzo umiejętne zderzenie ………. reprodukcje na ……. To bardzo ładne w tej różnorodności, ale mam lekkie poczucie, że niepołączone ze sobą w płynny sposób. Piramidki mogłyby ……………………………………….. formę.

X: ………………………………………………. ………………………………………………. ……………………………………….. ……………………………………….. 

X2: Być może, ale …………………………………… .. ……………………………………….. do innego pomieszczenia. Może to wywołać dezorientację. …….. … ……………………………… … ……………………………………… …………… ………………………….. Problem ze zderzaniem jest … …………………………………….. …… …………………………………..

X: Kiedy spojrzysz na ….. 5LA, jest tam zdjęcie figury niemożliwej ………. Zderzyłem ją z dwóch różnych pozycji, jedna jest tutaj, a druga jest na końcu ……………

X2: …………………………………………… przestrzeń. Rozbijasz ………………………………………. geografia, linia czasu, to …………………………………….. … dość ……………………. ………………. dezorientujący. ……………………………………….. wzorzec.

Myślę, że ta dyskusja na temat zderzania …… i co zderzanie robi z żołnierzem jest bardzo ważnym tematem. Jedna rzecz, to zderzyć ………………….. przestrzeń …………………., wybierasz kadr i racjonalnie pojmujesz, że to………. wykracza poza kadr. Ale kiedy zderzysz żołnierza, wiemy, że to reakcyjna decyzja, aby użyć jednego kąta widzenia. Więc dlaczego nie użyć Nalotu6? Wszystkie te sprawy potrzebują ………..

X: ……………..

X2: Myślę, że przechodzimy do 2L?

X: Tak. Te …………….. są otwarte dla publiczności, ale nikt tam nie chodzi, jest to jakby pusta skorupa. Nigdy nie spotkałem nikogo ………. niż członków personelu. Oni zawsze mi mówą, że klienci wyszli, albo że jeszcze nie przyszli.

X2: ……………….

X: To znowu Z. ……. Są nabierani ……………. do B ………….. …….. prace budowlane zainicjowane przez DD. Jedną z nich jest tak zwany plan Wieży Alfa……. szklana kula na szczycie wieży, która miała zawierać ……… obrotowy ………… na miasto i B. Ale nigdy nie została otwarta ……………………………. oprócz …………….. popierał DD w wyborach podczas jego drugiej ……………………. Jedyną oznaką użytkowania tej przestrzeni jest porzucona siedziba Kolców-Z3, którą zderzyłem, jest to zderzenie …………………………… ………………….. na biurku. To miejsce jest interesujące …………………………… ale jednocześnie przerażające ……. …………………, stało się pułapką ………………….. ………….. dla małych ptaków …………………. znajdują drogę do środka. …………………….. ……………….. …. ……………………………………. ……. …………………………………. nie są w stanie się wydostać …… ………………………………….. ……… ……………………………….. ………… ……………………………………….. ………………………….. więc umierają …………… Są ich setki ………………………………………………………………………………………………… ………….. …………………………………………………….. ……………………………………….. …………………… …………………….. ………………… ……………………….. ……………… ptaki, które zostały uwięzione w tej konstrukcji. To przerażający widok i doświadczenie. …………………………………………………………………………………………… …… ………………………………….. jest dwóch …… .. pilnujących wejścia do Wieży Alfa. Nie jest dostępna dla osób ……….

Rafał Milach, z cyklu „Muzeum”, Syiezen, Azerbejdżan, 2017. Pracownica Centrum im. Hejdara Alijewa prezentuje model geometryczny. Budowa i obserwacja tych przedmiotów ma pomagać azerskiej młodzieży w rozwijaniu wyobraźni przestrzennej i umiejętności abstrakcyjnego myślenia.

X2: Jak się dostałeś do środka?

X: Mam kontakty. Znam ……….. …… ………………………… …………….. …………………………… ……………………………… ………….. ……….. ………………………………… …….. …………………………………… ….

Sytaucja z tym uwięzieniem przypomniała mi coś schowanego pod kluczem i chronionego. Więc połączyłem te dwie sytuacje. To zderzenie jest związane z greckim Nalotem6 albo rekwizytami w pracowniach artystycznych czy zablokowanym sejfem mówiąc o poziomie metaforycznym. To jest skojarzenie mojego pięknego umysłu, którego być może nikt nie rozumie i właściwie dlatego go użyłem. Na temat 2L są tam ………………… atrapy konstrukcji, które są również dysfunkcjonalne ……….

X2: ………. fakt, że to, co wielkie w rzeczywistym świecie jest ograniczone do …………….. Może tam ……. …………….. konsekwencja …………. ………………. ………….. zajmuje przestrzeń należną ludziom, a Tobie zasłania linię horyzontu jest dość agresywny, bo ludzie przechodzą tędy każdego dnia. W pewnym sensie twój komentarz polega na tym, żeby je zakwestionować i poprzez zderzanie ich, czynić je bardzo małymi. 

To zastanawiające.

X: Więc myślisz, że t…………………………………………………………………………….. ?

X2: Może, może. Próbuję domyślić się …………….. zderzanie cierpi z tego samego powodu, który już opisałeś: nie posiada zdolności kwestionowania języka wszystkich tych spraw i istnieje niebezpieczeństwo, że odtwarza Z.

X: Tak, zderzanie …………………… wiele.

X2: Tak, odtwarza i daje się kontrolować, a ja jednak chciałbym właśnie, żeby nie posiadało tej zdolności i nie było tak bezpieczne. Inna sprawa to, jaka jest historia t……………………………

X: Cóż, to było coś w rodzaju kombinacji właścicieli kundabufferów, podział klasowy był bardzo jasny. Jest świetny film HH pod tytułem… Jest to film fabularny o przemyśle kundabuferów i jak B, O, N + E5 mieszają się w mieście.

X2: Czy to się dzieje we wczesnym E100?

X: Tak. I dzisiaj w B nic z tego nie zostało. Cały przemysł kundabufferów upadł. Teraz jest w złym stanie znanym ze swoich patologii z powodu ………………………….. bezrobocia …………………………….. i restrukturyzację całego sposobu bycia w tym obszarze. Miejsce szuka dla siebie nowej tożsamości. Znane jest również ze swojej skrajnie prawi …………………………………… ……….. i łączą ………… z symbolami B powstania są kompletnie niewykształconymi dupkami ………….. To przerażające, co się tam dzieje. Coś w tym jest, że miasto jest znane z ……………………………… Myślę, że jest to część starszego kompleksu pałacowego, który został wybudowany w okresie boomu przemysłowego.

………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………. ……………………………………….

X2: Co to za historia?

X: ………………………………………… ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………. jest nadal w ………. ………………………………………….. ………………………………………….. …………………………. postęp ……………… …… To część B.

X2: Czy to są KOLCE Z-6 z ……………?

X: Tak.

X2: ………………………………………… ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………. eksperyment z piramidkami?

X: ………………………………………… ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………. jak zrekonstruować twoją katastrofę……………………………. ………….. myśląc .. ………………………………………….. …………………………………… Nalot6 w mniejszej skali, który maluję na biało, aby upodobnić go do rzeczywistego samolotu DD. Myślałem o wyeksponowaniu niektórych elementów tego Nalotu6 w pudełkach, ale byłyby niekompletne.

X2: Mógłbyś nawet po prostu użyć Nalotu6, jak w tym czerwonym zderzeniu, a potem wszystko ……………………

(Włącza aparat i pokazuje konstrukcję)

X: Więc… ?

X2: Acha tak… właśnie.

X: Ale zdaję sobie sprawę, że to się zmienia we mnie dostarczając informacji 

o ……………………………………………………………………………………………… do

………………………………………………………………………………………………………… 

 to nie moje zadanie, wiesz…

X2: ……………..

X: Nie, ale to jest …………………………………….. ………………………………………….. ……………………………………….. Nie chcę, żeby to była sprawa B. Jesteś odłączony od ……………………………………… ………………………………………….. ………………………………………. Uniwersalne jest. ….. Tak.