Walentynki, ale zaraz po: Proszę zwrócić uwagę na symbol Ecn (économique). W liczniku zawiłego wzoru na miłość cudowną. Wzór został na poczekaniu wymyślony przez Isodore’a Isou, impertynenckiego i czarującego zarazem przywódcę paryskich letrystów. Wydawałoby się, że tych okrutnie awangardowych młodziaków nie interesowało nic poza bezpośrednim działaniem (np. rozróba na Wielkanoc 1950 w Notre Dame; https://en.wikipedia.org/wiki/Notre-Dame_Affair) i kreśleniem wszędzie gdzie się da własnych znaków. Isou na początku lat sześćdziesiątych zaczął coraz wyraźniej eksploatować znakową siłę seksualności, miłości, uczuć. A od początku swojej paryskiej kariery dość konkretne miał przekonania co do kobiet („Isou ou la mécanique des femmes”, Paris, 1949).
Wprowadzenie symbolu ekonomii do ścisłej formuły określającej miłość idealną pozbawione sensu nie jest. „Walentynkowych Zakochanych” postrzegamy na dalekim od ekonomii tle sielanki. Tymczasem może nie sama Miłość, ale obraz Miłości w znacznej mierze oparty jest na regułach marketingu, bez opamiętania wyostrzającego kontury znaku. Siła związku między ciałem a znakiem wróciła do europejskiej wyobraźni w 1996 w „Pillow Book”, filmie Petera Greenawaya.
Pierwsze co zauważa się w ikonografii „zakochanych”, to asymetria między ilością ciał kobiecych i męskich. Kobiece, szczególnie zestawione razem z kompletnie nieczytelnymi znakami znaleźć nietrudno. Ciał męskich wielokroć mniej, jeśli pojawia się jakaś opisująca samca formuła miłości cudownej to ilustruje ją obrazek raczej nie anatomiczny.
Nie potrafimy wyliczyć czy Miłość się bilansuje, wciąż domyślamy się tylko czy nam się opłaca. Co najmniej od mitu o Psyche i Erosie obraz miłości jest oparty nie na symetrycznym zrównoważeniu, na spełnionym zespoleniu, ale na asymetrycznej grze przeciwstawnych sił, z których każda usiłuje osiągnąć dominację.
Macie kogoś pod ręką, macie na Kogoś oko? Postawcie na nim swój znaczek. Może być całkiem miło. Kto wie, może będziecie mieli co czytać, w duecie przez wiele wieczorów.
Grafika: Isidore Isou, „Formule de l’amour prodigieux”, 1960, serigrafia
Isidore Isou, „Initiation à la Haute Volupté”, 1960-1989, serigrafia
Isidore Isou, „Initiation à la Haute Volupté,” 1960-1989, serigrafia
Peter Greeneway, „Pillow Book”, 1996