fbpx

Bo nie jest światło,
by pod korcem stało

Regina Silveira: Głębia

Jacek Michalak

Twórczość Reginy Silveiry w Polsce jest praktycznie nieznana. Urodzona w 1939 w Porto Alegre artystka od 1974 do 1993 roku związana była zawodowo z Wydziałem Komunikacji i Sztuk Pięknych Uniwersytetu w São Paulo, gdzie uzyskała stopień naukowy doktora i stanowisko profesora. Swoje prace Silveira pokazała na ponad osiemdziesięciu wystawach indywidualnych oraz ponad stu pięćdziesięciu zbiorowych. Jej twórczość znana jest przede wszystkim w krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie poza Brazylią wystawiała swoje prace w Argentynie, Ekwadorze, Urugwaju, Kolumbii, Peru, Chile, Gwatemali i Portoryko. Artystka miała też wiele wystaw w Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork, Huston, Waszyngton, Chicago, Portland, Filadelfia, Miami, Austin, Honolulu). W Europie jej dokonania są mniej znane, dotychczas pokazała swoje prace w Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Francji, Niemczech, Danii, Belgii i na Węgrzech. Pokaz w Atlasie Sztuki to premierowa prezentacja twórczości Reginy Silveiry w Polsce.

Artystka przygotowała specjalny projekt dla Atlasa Sztuki, w którym uwzględniła architekturę budynku galerii oraz jej otoczenie. Stworzyła dwie instalacje nazwane Głębia i 1001 dni, w których główną rolę powierzyła oknom budynku stanowiącym membranę łączącą wnętrze budynku z jego zewnętrzem. Gra z architekturą przestrzeni wystawienniczej obecna jest w twórczości artystki od lat. Iluzyjność przestrzeni, światło i cień, czas i jego przemijanie to bardzo częste aspekty twórczości Silveiry. W Atlasie Sztuki stworzyła dwie różne instalacje – jedną związaną z biegnącym czasem (1001 dni), drugą zaś zorientowaną na przestrzeń sali wystawienniczej (Głębia), choć pozorna dziura-otchłań wywołuje także wyobrażenie czasu w ujęciu archeologicznym. 

W katalogu wystawy publikujemy dwa teksty na temat twórczości Reginy Silveiry autorstwa Brazylijczyka – dra Teixeira Coelho i Hiszpana – Adolfo Montejo Navasa. Publikujemy także zapis obszernej rozmowy jaką z artystką przeprowadził dr Tomasz Załuski. Rozmowy przybliżającej nam nie tylko jej twórczość ale także twórczość odległej Ameryki Południowej. 

Serdecznie zapraszam do Atlasa Sztuki, aby doświadczyć, jak wirtualna głębia stworzona przez Reginę Silveirę zaburza naszą percepcję przestrzeni i powoduje uczucie zaniepokojenia oraz jak nieskończona sekwencja dni i nocy instalacji 1001 dni zaburza normalny sposób percepcji pomieszczenia sali galerii i przenosi nas w otwartą i bezgraniczną przestrzeń.