Czy świat ludzi powinien być połączony czy raczej trochę rozłączony?
Spójrzmy na starą akwafortę. Alegoria Tolerancji autorstwa Daniela Chodowieckiego z 1792 roku. Wprost z czasów epidemii konfliktów religijnych. Widzicie tę długą lancę przy boku Minerwy (personifikacji Mądrości i Rozsądku)? Prawdopodobnie było to narzędzie do wyznaczenia minimalnej bezpiecznej odległości.

Pora się przyzwyczaić do chodzenia z kopią husarską?
Nie, pora na poważne traktowanie tolerancji jako jedyny dostatecznie wydajny nośnik jakichkolwiek informacji. To może być znacznie trudniejsze od sztuki walki przy użyciu kopii. Kurs online prowadzony przez np. Don Kichota byłby bardzo pomocy.
Ćwiczenia cielesne mogą okazać się wyjątkowo przydatne.
W cielesności mogą tkwić np. uprzedzenia rasowe. Wtedy „taka nieświadoma afektywna pamięć intersomatyczna pomoże wyjaśnić, dlaczego uprzedzenia etniczne i rasowe okazują się niezmiernie odporne na racjonalne argumenty na rzecz tolerancji. Jako że uprzedzenia takie opierają się na nieświadomych odczuciach trzewiowych oraz mięśniowej pamięci dyskomfortu, której nie jesteśmy w pełni świadomi, możemy sobie nie zdawać sprawy tak z nich samych, jak i z uprzedzeń, które generują, choć inni dostrzegą je w naszym zachowaniu. Rodzice mogą bezwiednie zaszczepiać takie odczucia swoim dzieciom nie wypowiadając ani jednego słowa i bez jakiegokolwiek wyraźnego okazywania uprzedzeń, lecz po prostu za pośrednictwem subtelnych wyrazów dyskomfortu malujących się na ich twarzach lub widocznych w ich postawie ciała, które przyswaja i na które reaguje każde wrażliwe dziecko” (R. Shusterman, Pamięć mięśniowa i jej somatoestetyczne niebezpieczeństwa, wykład wygłoszony 18 maja 2013 r. w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, tłum. W. Małecki).
Nie zbliżaj się dziś do mnie!
A jutro?
W świecie popandemicznego pragmatyzmu i pośpiechu by nadrobić „opóźnienia” pora przyzwyczaić się do tego, że musimy mocniej ćwiczyć ciało a prawo Fittsa będzie wreszcie prawem uniwersalnym. Ono będzie określało różnice także do tej pory uznawane za wybory moralne.
Prawo Fittsa
Istotnym składnikiem procesu wyboru obiektu graficznego (przycisk, ikona, człowiek) jest ruch docelowy. Modelem wielokrotnie stosowanym do opisu czasu tego ruchu jest prawo Fittsa. W oryginalnej formie prawo to przyjmuje postać
MT = a + b ( ID )
Współczynnik trudności
Współczynnik trudności ID (ang. Index of Difficulty) zaproponowany oryginalnie jako
ID = log2 (2A/W)
gdzie A oznacza amplitudę ruchu, zaś W szerokość celu (tolerancję).
Odwrotność współczynnika ID interpretuje się jako wskaźnik wykonania – IP (ang. index of performance). Wyraża on sprawność (pojemność informacyjną) układu oko-ręka w wykonywaniu danej czynności wyrażaną w bitach/sek.
Przyglądanie się temu, co robi z nas brak tolerancji już nie ma sensu. Lepiej jest przyjrzeć się czym się kierujemy podejmując decyzje. A ścieżka jest coraz węższa, coraz bardziej wyboista. Zawsze nam powtarzano, żeby iść żywą ścieżką ludzi jeszcze nie umarłych. Ale nawet żywi nie są już tak interesujący. Interesują nas już tylko motywy, które lezą o podstaw naszego działania. Często nikt nie pokazuje nas samych. Wystarcza opis.
Szkoła tolerancji w warunkach ciągłej rywalizacji pomiędzy Opisami. Długość kopii jest ważna.